Nye solcellepanel gjør undervisningen smartere

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

Elvebakken får nå fire solcellepanel som skal brukes i undervisningen av elever på elektro og studiespesialiserende. Målet er å gi elevene større kompetanse innen temaer hvor solceller inngår.

Tekst og foto: Marie Tuhaug

– Grunnen til at vi valgte å gå for panelene, er først og fremst at de er lette å bruke i undervisningen, forteller Ola Frisk, realfagslærer ved Elvebakken vgs. Flere fag har kompetansemål knyttet til solceller, noe som gjør solcellepanelene gode å bruke i undervisningen.

Solcellepanelene skal benyttes av både studie- og elektroelever, hvor de forskjellige fagene har forskjellige oppgaver. Studieelevene skal gjøre målinger og finne ut hva energien kan brukes til, mens elektroelevene skal se på det tekniske og hvordan panelene blir satt opp.

– Det er nok først og fremst VG1-elevene som vil jobbe med disse, spesielt i starten, sier Frisk som selv underviser i fysikk.

Forskjellig bruksområde

– Realfagelevene er de som skal gjøre målinger og finne ut hvor mye energi som blir produsert når det kommer til forskjellige årstider og værforhold. På dager hvor sola skinner, kommer energiproduksjonen til å være på topp, men når det er grått og kaldt, vil produksjonen gå nedover, forklarer Frisk. Energiproduksjonen vil bli målt hvert kvarter hele året, og på denne måten vil de finne ut når energien kan bli utnyttet best mulig. Elevene som har samfunnsfag og økonomi, og ikke realfag, skal vurdere hvor energiproduksjonen egner seg best og hvor lønnsomt det er.

– Kan man bruke energien til oppvarming, lys og matlaging? Dette skal elevene gjøre vurderinger på. De må også finne ut hvor denne energien kan brukes, om den egner seg bedre i fattige land enn her, sier Frisk.

Ola Frisk, realfagslærer ved Elvebakken VGS.

Ola Frisk, realfagslærer ved Elvebakken VGS.

Elektro har ansvar for det tekniske

Det tekniske arbeidet rundt panelene er det elektroelevene som har ansvar for. De skal se på måten panelene er satt opp og hvordan de blir koblet til skolens sikringsskap.

– Det er viktig at elektroelevene lærer hvordan panelene blir koblet til, med tanke på at det er de som skal sette opp solcellepanel i fremtiden, sier Frisk.

Solcellepanel blir i dag brukt av større bedrifter, som skoler og lignende, men i fremtiden kommer panelene til å bli brukt i vanlige hjem. Elektroelevene må dermed lære det tekniske for å vite hvordan de skal brukes i senere tid.

Positivt for skolen

Ikke bare får elevene større kompetanse innenfor temaene hvor solceller inngår, men skolen blir også mer miljøvennlig og kan satse mer på fornybar energi.

– Solceller er en fornybar energikilde, og som sagt vil panelene bli koblet til skolens sikringsskap, som gjør at dette vil være en del av skolens energilager. Solcellepanelene skal altså være med på å varme opp skolen, men på en fornybar måte, forklarer Frisk.

Det er usikkert hvor mye energi panelene gir, og hva energien skal brukes til. Dette er noe elevene skal gjøre vurderinger på.

– Det er mange ting vi kan diskutere rundt dette, mye mer enn bare det tekniske rundt solceller, sier læreren. Hva energien kommer til å bli brukt til, er en av tingene som må undersøkes, men man trenger flere til å jobbe med målingene for at andre skal kunne gjøre vurderinger på lønnsomhet og bruksområde.

– Det vil bli spennende å se hvordan og hvor panelene kan brukes, avslutter Frisk.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

Kanskje du også liker...