Russebuss er ikke verdt pengene

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

Russebuss-konseptet har blitt altfor dyrt. Ungdom som skal være på buss, må punge ut med titalls tusen fra egen lomme. Bak står store kommersielle aktører og gnir seg i hendene.

Den prisen russen i dag må betale for å være med på russebuss, er altfor høy. Flere kommersielle krefter tjener enorme summer på ulike tjenester de tilbyr. Dette er tjenester som russen føler at de må bruke for å få like bra russetid som alle andre. Jeg er russ til neste år og har valgt å ta avstand fra alt som heter russebuss. Det er fordi jeg verken har penger å bruke, eller lyst til å være med på dette russebuss-kjøret. Jeg skulle ønske at russetiden hadde et større fokus på at man snart er ferdig på skolen, og på samholdet man har hatt sammen med sine venner i løpet av tre år på videregående.

 Tjener fett på russen

Et av hovedproblemene med russetiden er at store kommersielle aktører prøver å innføre nye tradisjoner som gjør russen avhengige av å kjøpe noe. Et eksempel på en sånn aktør er Russeservice.no og Russedress.no, som blant annet står for alle klærne som blir kjøpt av russen. Regnskapstall viser at de to firmaene hadde en omsetningen på 92 millioner kroner i 2015.  Andre som tjener fett på russen, er diverse dugnad-sider som jobber for å få russen til å selge ting for dem.

Det å ha russebuss har blitt som å ha en bedrift, hvor man er avhengig av å ha alle de beste produktene som tilbys for at man skal få den” komplette” russeopplevelsen. Låtskrivere som lager sanger til de ulike bussene tjener ofte godt på russetiden. En artist ved navnet TIX er en av de mest kjente til å lage russesanger i Norge. Han kan tjene oppimot 100 000 kr per sang. Personlig føler jeg det er vemmelig at en person som har blitt kjent for å lage grove russesanger, kan tjene så mye penger. En av grunnene til at russ på buss kjøper låter av han, er for å vise at de har råd til å bruke så mye penger. Russetiden handler nå for det meste om å bli sett av andre russ, og ikke om feiringen av  13 års skolegang. Jeg føler at russen blir lurt av de kommersielle kreftene som forteller oss hva som er en” nødvendighet”. Alle disse aktørene prøver også å forlenge russetiden slik at den gjerne starter tidligere hvert år, og at de selv kan tjene mer.

Hvordan fungerer russetiden nå til dags?

Grunnen til at det stadig blir dyrere å ha russebuss, er at man skal gjennom så mange stadier før russetiden starter. Mange ungdommer starter planleggingen av russetida allerede det første året på videregående. Russen som ruller nå skal gjerne gjennom tre stadier:

Nr.1: Teaser er det første stadiet for de som har russebuss, som viser at du skal være på buss. Her skal russen ha klær, logo og gjerne sang. Dette er gjennom andreklasse på videregående. Teaser er noe som har kommet de siste årene. Derfor er det flere busser som velger å ikke ha dette.

Nr. 2: Dekkslipp er i løpet av september siste året på videregående. Når russen slipper dekk, eller” dekknavnet”, skal de ha klær som ytterjakke, hettegenser, t-skjorte osv. Russen skal gjerne også ha to eller flere sanger og selvfølgelig en ny logo.

Nr.3: Konseptet er det russe-navnet russen skal rulle med gjennom russetiden, og det navnet som vil stå på bussen. Her skal russen nok en gang gjennom samme prosess. Klær, sang, logo, og denne gangen er det også gjerne litt andre kostnader i tillegg. For det første må russen lakkere bussen med logoen sin. Så vil man gjerne fikse bussen innvending. Det skal legges til bensinpenger, betaling av sjåfør og selvfølgelig må det settes av mye penger til alkohol. Under den offisielle russetiden fra 1. – 17. mai må russen ha billett til Tryvann og gjerne andre treff rundt om i landet. Da må russen regne med noen ekstra tusenlapper. På toppen av det hele må man ha i bakhodet at noe uforutsett kan skje i løpet av russetiden. Dette må man også sette av penger til.

Sprenger budsjettet

Ofte blir russebusser langt dyrere enn budsjettet. Jeg har selv en bror som var russ i fjor. Budsjettet til bussen hans var på rundt 20 000 kroner per person. Han var ikke på en satsebuss, altså en buss hvor de ikke har fokus på å bli kjent, og ville gjerne gjøre russetida litt billigere. For bussen hans ble det store ekstrakostnader på ting som ødelagt, aggregat og motorproblemer. Broren min og kompisene hans landet totalt på i overkant av 50 000 kr. per person.

I tillegg til dette har det, i følge min bror, blitt mye vanskeligere å selge bussen sin ettersom det er færre som vil kjøpe på markedet. Det vil si at tankegangen med å tjene tilbake noe av det man brukte, forsvinner. Min bror trodde han kom til å få tilbakebetalt over 10 000 kroner, men endte med å sitte igjen med en tusenlapp, fordi de nærmest bare måtte kvitte seg med bussen til slutt.

 

Russen må ta til fornuft 

Konseptet med å ha russebuss har gått for langt, og jeg tror russen begynner å skjønne det. Det har tidligere vært rykter om hvordan politikere vil nekte russen å ha busser fordi det er så mye problemer, som for eksempel voldtekt, dårligere resultater på skolen, og farlig høyt alkoholinntak. Jeg mener det funker dårlig at politikere, eller andre personer med makt, skal bestemme over ungdommen. Vi unge i dag burde forstå selv hva som står på spill. Nemlig mye penger. Jeg mener at det å rulle rundt i en trang buss med øredøvende høy musikk midt på natten i en skoleuke koster mer enn det smaker.

 Jeg tror flere russ skjønner hvor mye penger det er snakk om, og at det er veldig mye jobb for at alt skal gå rundt. Personlig har i hvert fall ikke jeg tid og penger til en russetid som koster oppimot 50 000 kr. Min drømme-russetid er å være sammen med gode venner og ha det gøy sammen, for eksempel at man er ute i det fine været eller hjemme hos hverandre. Jeg gleder meg også til å dra på de ulike landstreffene, men da vil jeg heller ta fly og sove på hotell. Jeg mener at russen burde være sammen ute, og ikke inne i en buss. For at dette skal fungere, må flere ta avstand fra buss-hysteriet og heller ha fokus på hverandre og feiringen om å avslutte 13 år på skole.

 

Av: William Wiik

 

 

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

Kanskje du også liker...