7 Jan, 2020 (~ 3 min lesetid)

Star Wars Jedi fallen order anmeldelse

Tekst: Jakob Skrede Langedal

Inspirasjonene for Star Wars: Jedi Fallen Order er tydelige. Det dyktige teamet bak Titanfall og Apex Legends, setter her sammen Uncharted inspirert utforsking, metroidvania inspirert progresjonssystem, og et soulslike-kampsystem, og lager et teknisk kompetent, og visuelt slående Star Wars spill, som fansen alltid har ønsket seg. Er det for godt til å være sant?  

Historien tar sted 5 år etter hendelsene i filmen Revenge of the Sith. Du styrer en ung Jedi Padawan ved navn Cal Kestis, som er på rømmen etter imperiet har dømt alle Jedier til døden, med sitt vedtak av order 66. Cal møter fort på en tidligere Jedi-ridder ved navn Cere, og piloten Greez, og sammen drar de rundt i galaksen med et oppdrag om å gjenopprette den falne jedi-ordenen. 

Det er tydelig fra starten at dette er et spill med fokus på karakterene. Selve handlingen består ikke av så mye mer enn å dra frem og tilbake hit og dit, for å finne den og den magiske gjenstanden som løser oppdraget. Spenningen drives av det vi i løpet av spillet får vite om både våre venner, og deres fiender. Dessverre er ikke karakterene så godt skrevet som det de burde ha vært. Hovedkarakteren Cal, er en ekstremt generisk og kjedelig karakter det er vanskelig å knytte seg til. I samme båten er hovedantagonisten, The Second Sister, som de forsøker å fremstille som en badass mørk karakter i lik grad som Darth Vader, men ender mer opp med noe som minner om en emo og sutrete ungdomsjente. Det ble noen ganger så ille at jeg til og med humret litt for meg selv, på grunn av hvor dumt det ble. 

Respawn Entertainment er ekstremt kompetente spillskapere. De forskjellige elementene tatt fra de andre spillene, er godt snekret sammen, og utgjør en veldig solid pakke som føles godt å spille. Dessverre lener Respawn litt for mye på det de vet fungerer. Rent spillmessig, er det veldig lite nytt å oppdage. Jeg skulle ønske de turte å ta flere risikoer, og introdusere noen originale spillmekanikker. 

Det jeg var mest gira på med dette spillet, var det soulslike kampsystemet vi hadde blitt lovet. Her leverer spillet til en viss grad. Å bruke lyssabelen, kappe ned fiender en etter en, og å blokkere laserskudd, er ekstremt tilfredsstillende og gøy, men blir litt kjedelig i lengden. Her hadde det hjulpet mye om spillet hadde litt mer variasjon i fiendene du sloss mot. Bosskampene er uten tvil et høydepunkt her. Men noen ganger virker det som om Respawn ikke har helt tro på det kampsystemet de har laget, og føler at de må legge til flere elementer for å holde på spenningen. Under noen av bossene avbrytes kampene med slitsomme hindringer, som bare ødelegger for flyten. Det er under de øyeblikkene der skaperne stoler på sitt eget kampsystem, hvor Star Wars Jedi Fallen Order, skinner sterkest! 

Star Wars: Jedi Fallen Order føles litt som en typsik Marvel film. Det er et trygt, men ganske solid spill, som passer perfekt til dem som er ute etter litt enkel Star Wars underholdning. Om Respawn Entertainment tar litt flere risikoer, og strammer inn skruene enda litt hardere neste gang, da begynner vi å snakke!  

Terningkast 4. 

Del Artikkel

Andre artikler du kan lese